Lyhyt tutkielma karttojen pohjalta.
Esa Tuuri
Aluksi oli suunnitelmana vetää Pohjanmaan rata Päntäneen kautta. Kuvassa vuoden 1876 suunnitelma. Asema olisi tullut kylän itäpuolelle.
Mäntän patruuna Serlachius sai ylipuhuttua Senaatin, ja 1877 päätettiin nykyinen linjaus Pohjanmaan radalle.
Esa Tuuri
Aluksi oli suunnitelmana vetää Pohjanmaan rata Päntäneen kautta. Kuvassa vuoden 1876 suunnitelma. Asema olisi tullut kylän itäpuolelle.
1882 suunniteltiin linjausta Seinäjoelta Poriin. Asema olisi tullut kylän länsipuolelle.
Suunnitelmasta jäi jäljelle vain Seinäjoki-Kristiina väli, kuten kartasta vuodelta 1891 ilmenee
Nyt teuvalaisetkin heräsivät ja halusivat myös rautatien. Seurauksena oli kaksi linjausta 1900
Mietittiin, että olisiko tarpeeksi matkustajia molemmille linjoille. Teuvalaiset voittivat Päntäne-Karijoki-falangin ja ns. Suupohjan rata valmistui 1913. Rata haarautui Kristiinaan ja Kaskisiin Teuvan Perälässä.
1992 purettiin Perälä-Kristiina rataosuus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti